Sør for Saltstraumen

Veien sør for Skjerstadfjorden byr på mye flott natur. Den flotte avstikkeren til Beiarn bør du også få med deg.


Saltstraumen. Sterke strømmer i vannet. Turister titter ned i vannet fra utsiktspost.
Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF

Raskeste vei fra E6 til Bodø er RV80 fra Fauske. Den mest varierte veien er den imidlertid ikke. Om du kommer sørfra kan det være en bedre ide å svinge inn på FV812 på sørsiden av Skjerstadfjorden. Da kan du også få med deg et besøk i den litt bortgjemte kommunen Beiarn. Dessuten kan du stoppe ved Saltstraumen – det er ingen dårlig opplevelse det heller.

Du tar av fra den mektige Saltdalen på FV812 fra Medby like sør for kommunesenteret Rognan. Veien begynner ved den skummende Saltdalselva og fortsetter gjennom et frodig kulturlandskap. Så bærer det til fjells opp en særdeles grønn og vakker dalside, og før toppen er det i hvert fall en plass som innbyr til en stopp for å nyte utsikten tilbake mot dalen.

Bratte fjell og stille vann.
Det er nok av mektig natur rundt Beiarn. Foto: Marit Frantzen / © NAF
Foto: Marit Frantzen / © NAF

Snart blir også utsikten fremover i terrenget verdt en stopp eller to. Det er riktig at det er heller beskjedent med menneskeskapte attraksjoner i området, men til gjengjeld har naturen selv lagt mye til rette. Det er lett for turister på gjennomreise å bli bergtatt av både frodige grønne dalsider og staselige hvite fjell i synsranden.

Etter å ha passert kommunegrensen til Bodø legges kursen mer nedover i terrenget og perspektivene og utsikten får nye kvaliteter og former. Liv blir det også når veien passerer Ljøsne-hammarsæter, en fellesseter som huser store flokker med geiter. På nedsiden av veien er det et gammelt marmorbrudd som de geologiinteresserte bør besøke.

Mann med vadere, fisker.
Langs denne omveien er det mange fiskemuligheter både i ferskvann og saltvann. Foto: Rune Nilsen / © NAF
Foto: Rune Nilsen / © NAF

Elva som skummer nede i dalbunnen gir også liv til naturen. Den har også minst en foss, Snelifossen, som innbyr til å stoppe bilen og ta med fotoapparatet på en liten tur. Det lille, men vakre Kjukkelvatnet gir også grunn til en stopp. Har du med deg kano eller kajakk kan jeg også anbefale en tur på den meandrerende Refselva som renner inn i sørenden av vannet. Den er et godt eksempel på at bil og padling går utmerket sammen. Du kan parkere ved elva en drøy kilometer ovenfor innsjøen. Så har du noen kilometer på elv og vann før du padler inn til østenden av vannet hvor du parkerer farkosten mens du går tilbake og henter bilen.

Besøk Beiarn

I nordenden av Kjukkelvatnet tar veien til Beiarn av over Vesterli bru. Til Beiarn kommer du bare langs denne veien, men den er til gjengjeld en flott avstikker. FV813 går nesten strakeste vei til fjells over Reinhornheia. Etter bare vel fem kilometer er du inne i Beiarn kommune. Og etter et par kilometer til, inklusive en tunnel gjennom det øverste fjellpartiet, åpner det seg et storslått utsyn mot Beiardalen. Fra tunnelen går veien i store slynger ned til dalen og underveis er det et flott rundskue mot en rekke flotte fjell både sørover og vestover. I det fjerne kan du også skimte Svartisens mektige kuppel.

Veien kommer ned i dalbunnen ved Storjord hvor det er turistinformasjon, husflidsutsalg og hotell. Herfra kan du velge om du vil kjøre Beiardalen sørover eller vestover. Gjør du det første kan du kjøre et godt stykke innover mot Svartisen.

Underveis kan du få med deg skulpturen «I dag – i morgen – for alltid» av Kari Cavén. Den er en del av Skulpturlandskap Nordland og ligger på Trones.

Fra Øvernes kan du også kjøre en fem kilometer smal grusvei inn i Gråtådalen hvor det er over 60 kalksteinsgrotter og en meget artsrik flora.

FV494 gjennom Beiardalen ender i sør ved Leirmoen, med kvernhus og steinfjøs fra nybyggertiden rundt 1880. I denne sørlige delen av Beiardalen ligger det også flere overnattingsmuligheter. Dalen er også et godt utgangspunkt for dem som vil vandre i fjellet, enten inn i Saltfjellet på østsiden eller over mot Glomfjord på vestsiden.

Fra Storjord kan du også kjøre vestover på FV813 mot Beiarfjorden. Da kommer du snart til avkjøringen til Savjorda der det finnes en imponerende kopi av stavkirken på Gol. Den er bygget av Magnus Stensland, en lokal Petter Smart. Han brukte et postkort som arbeidstegning og skalerte opp alle målene. Kirken på kortet var 11 centimeter høy, så stavkirken ble da 11 meter høy! De imponerende stokkene er dreid på eget utstyr, og over 10 000 takspon ble laget i løpet av en vinter. Han brukte vel fire år på jobben og kirken sto ferdig i 2009. Ikke rart at dette er Beiarn kommunes viktigste kulturminne.

I Moldjord ligger Beiarn kirke, en langkirke i tre fra 1873, men har inventar fra en tidligere kirke bygget i 1726. Prestegården fra 1857 ligger på Dokmo, på den andre siden av Beiarelva. Her ligger også Beiarn bygdetun som er en del av Nordlandsmuseet. Bygdetunet har blant annet 11 bygninger, en stor gjenstandssamling og naturlig nok en nordlandsbåt.

Trebåter ligger tett i tett på vannet.
Flotte nordlandsbåter finnes det heldigvis fremdeles mange av i området. Foto: Ernst Furuhatt / © NAF
Foto: Ernst Furuhatt / © NAF

Før FV813 kommer ned til fjorden passerer den Arstad bru. Derfra kan du se den 30 meter høye Arstadfossen i vest. Like innenfor ligger Arstad som byr på verdens nordligste almeskog.

Fylkesveien ender i Tvervik. Derfra går det rutebåt til Kjelling ved FV17. Den tar imidlertid ikke med biler så bilturister må snu og kjøre tilbake til FV812 ved Kjukkelvatnet.

Langs Skjerstadfjorden

Beiarn er en jordbrukskommune mellom høye og bratte fjell. Både fjell og jordbruk finner du også mye av videre langs FV812 gjennom Bodø kommune. Første naturlige stoppested er tettstedet Misvær, innerst i Misværfjorden. Det er også en plass med flere kulturminner, blant annet seks gamle, fredede bygninger med tømmerarkitektur fra 1700-tallet. Misvær kirke, en langkirke i tre fra 1912 er også verdt et besøk.

Like utenfor Misvær ligger Oldereid kraftstasjon Enge. Den får vannet sitt fra en inntaksdam ved Børnupvatnet og opp dit kan du også kjøre.

Ytterst i Misværfjorden ligger Sand. Derfra er det avkjøring på FV554 over Støvsetbrua mot Skjerstad og Breivik. Det er en fin avstikker du også bør få med deg. Skjerstad var i gammel tid eneste kirkested i Indre Salten, med røtter tilbake til 1100-tallet. Den «nye» kirken på stedet er en langkirke i mur fra 1959, tegnet av Arnstein Arneberg. Like ved står skulpturen «Protractus» av Kristjan Gudmundson som en del av Skulpturlandskap Nordland.

Skulptur ved vannet.
Skulpturlandskap Nordland er også på plass ved Misværfjorden. Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF

Veien er planlagt å gå videre til Rognan, men foreløpig har anlegget stoppet opp. Du kommer bare videre langs fjorden til Breivik hvor det er en gammel, restaurert brygge før du må snu. Når du kommer tilbake til Støvsetbrua og vær og temperatur er lagelig, bør du forresten ta nok en avstikker. Et par kilometer sørover ligger Ursetvika. Det er en flott, hesteskoformet badestrand og friområde med en av verdens nordligste fristrender.

Ved Kvikstad går veien bratt opp fjellsiden og over til Hogndalen. Før du starter på bakken kan det være en god ide å ta avstikkeren til Ljønes hvor det både er en gravhaug fra jernalderen og andre gravfunn.

FV812 ender i Tuv hvor den møter FV17 eller Kystriksveien som den nasjonale turistveien langs Helgelandskysten også kalles. Fra Tuv er det bare en kilometers vei på bro over Indre Sundan og frem til neste bro over Saltstraumen.

Over Saltstraumen

Tidevannsstrømmen mellom Godøya og Straumøya går ut og inn mellom Saltfjorden og Skjerstadfjorden, og er en av verdens sterkeste tidevannsstrømmer. Fire ganger i døgnet går gjennomsnittlig 372 millioner kubikkmeter vann inn eller ut gjennom det 150 meter brede, 31 meter dype og 3 kilometer lange sundet. Middelhastigheten er omkring 13 km/t, men det er målt over 30 km/t.

Turister titter ned på sterke strømmer i vannet.
Den spektakulære Saltstraumen er et populært turmål for mange. Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF
Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF

Vanlige skip kan bare passere to timer etter flo eller fjære, men mange hurtiggående båter tar seg gjennom selv når strømmen er på det sterkeste. Tidevannsstrømmen er sterkest ved ny- og fullmåne.

Saltstraumen er flott å se på, men også flott å fiske i. Strømmen virvler opp mye næring og det står mye fisk i vannet her, særlig sei. Verdensrekord i sei tatt på stang er herfra. Kasteslukfiske fra land er meget populært. Straumfisket har også tidligere vært hovednæring for mange. Straumbåten, som ligner nordlandsbåten, men med høyere baug og akterstavn og derved sterkt bøyd kjøl, er spesielt utviklet for dette formålet.

Tett i tett med båter på vannet. Fjell i bakgrunnen med snødekte topper.
Rundt Skjerstadfjorden er det flere idylliske havner. Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF
Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF

Hvis du vil se nærmere på strømmen nede fra bredden er det lettest å komme til etter at du har passert den 770 meter lange brua over Saltstraumen til Godøya, og det er avkjøring til hotellet. Her er også Saltstraumen museum i en gammel skolebygning.

Saltstraumen kirke. En langkirke i tre.
Saltstraumen kirke er en langkirke i tre fra 1886, og verdt et besøk. Foto: Per Roger Lauritzen / © NAF

På den andre siden av veien ligger Saltstraumen kirke, en langkirke i tre fra 1886, med glassmalerier av de fire evangelistene.

På Godøy finner du også en gammel boplass. Her bodde Raud hin Rame, som nektet dåpen og ble drept av Olav Tryggvason. Kongen tok også skipet «Ormen» som bytte. Det ble brukt som modell for «Ormen Lange». Her er også en minnestein over alle kongebesøkene gjennom tidene.

Etter at FV17 har passert Godøystraumen er det bomstasjon og veien kommer frem til Løding og RV80 hvor det er avkjøring til Fauske og Bodø.


Fant du det du lette etter?