NAF Reiseplanlegger

Ådalsbruk motormuseum

Du skal være bra uinteressert i teknikk dersom du ikke finner noe som du synes er spennende når du besøker Ådalsbruk Motormuseum i Løten.

Museet inneholder en imponerende samling på totalt 50 flotte biler og 90 motorsykler i alle aldre. I tillegg rommer de omfattende samlingene i museet svært mange andre tekniske gjenstander fra mange andre samfunnsområder enn samferdselen.

Impoenerende er det også at det stort sett er en mann som har samlet dette. Bjørn Monsbakken (65) er født og oppvokst i Stange , og begynte å jobbe som 16. åring etter fullført ungdomsskole. Første jobb var hos Progas på Ryen i Oslo. Det visste seg snart at å jobbe med gass og brennerutstyr av mange slag passet den unge mannen godt. Han likte seg så godt at han ble i Progas 18 år. Så flyttet han over til Selectron i Sandvika i Bærum. Der var også salg av gass en viktig beskjeftigelse. I tillegg solgte firmaet bilpleiemidler, hvilket også passet Bjørn usedvanlig godt siden han etterhvert begynte å samle på motorsykler og biler. Monsbakken trivdes så godt i Selectron at han like godt kjøpte det i 1994. Han drev det til 2013 da han solgte firmaet og ble pensjonist.

Bjørn Monsbakken ønsker velkommen til Ådalsbruk motormuseum Bjørn Monsbakken  (2).JPG?maxwidth=800&quality=85

Ildsjelen Bjørn Monsbakken hadde samlet motorkjøretøyer i 30 år før han åpnet Ådalsbruk motormuseum i 2013 Foto: Per Roger Lauritzen 

Skjønt pensjonist og pensjonist fra Blom. Bjørn fikk da tid til å utvikle sin hobby for alvor. Siden 1989 hadde han nemlig samlet på biler, tohjulinger og annet som var drevet av en motor. Den første bilen han fikk tak i var en NSU 110 som han fikk av en onkel. Siden ballet det på seg, for å si det mildt. Bjørn kjøpte biler og tohjulinger, solgte de han hadde dobbelt av og fikk også etter hvert flere andre typer motoriserte gjenstander etter som ryktet om hans samling spredte seg. Det tok så mye av at han etterhvert måtte fylle opp både låver og lagre rundt omkring for å få plass. Som pensjonist kunne han endelig realisere planen sin om å lage en skikkelig utstilling av alt han hadde samlet.

- Drivkraften har hele tiden vært en stor interesse for gamle biler og motorsykler, sier Bjørn Monsbakken. -Og en hobby skal man jo ha, sier mannen, som utvilsomt også må ha et kraftig utviklet samler-gen.

Nytt liv i gammel bensinstasjon

Like i nærheten av sin barndoms dal, på Ådalsbruk i Løten, fant Bjørn et flott sted for dette prosjektet. Han kjøpte en gammel, forfallen bensinstasjon i 2011 med en stor tomt. Riktignok rommet eiendommen utrolig mye gammelt skrot som måtte kjøres bort, men Bjørn lot seg ikke skremme. I løpet av et par år hadde han fått ryddet opp, bygd et stort museumsbygg og bolighus til seg selv og samboeren like ved.

Det hele sto klart i 2013 og den tidligere bensinstasjon er nå blitt motormuseum og «pensjonist» Bjørn Monsbakken er i dag museumsdirektør, altmuligmann og eneste fast ansatte.

Ådalsbruk motormuseum inneholder nå en imponerende samling av motorkjøretøyer og svært mye annet som bør interessere teknisk interesserte i alle aldre. En koselig kafeteria i amerikansk diner stil hører også med og selvfølgelig en liten butikk som selger rekvisista  og bøker. I et siderom er det for øvrig et velvoksent delelager hvor motorentusiaster av alle slag kan komme for å se om nettopp den delen de mangler for sitt prosjek finnes her.  Det er altså mange grunner til å besøke stedet og bli der en god stund.  Ådalsbruk motormuseum er åpent hele sommeren og i helger om vinteren.

Sist år hadde Ådalsbruk det vel 3000 besøkende. Mange kommer langveisfra for å se på alle de interessante kjøretøyene og andre gjenstandene som Bjørn har samlet

50 biler av ymse slag

Den største delen av samlingen utgjør bilene. Her finnes det noen skikkelige godbiter. Den eldste er en T- Ford fra 1923. Den kom ny til Norge og ble kjøpt av en skipper. Bjørn kjøpte den i 2001. Den sjeldneste er en NSU Spider fra 1965. Det var den første bilen som hadde en såkalt wankelmotor. Det er en bensinmotor konstruert av den tyske ingeniøren Felix Wankel på 1950-tallet. Den har ikke stempler og sylindre slik som vanlige to og firetaktsmotorer. Interessen for wankelmotorer fikk for øvrig Bjør mye tidligere da han fikk en NSU av sin onkel.  Han er selvfølgeluig aktiv ui NSU klubben også

T Ford, Ådalsbruk motormuseum.JPG?maxwidth=800&quality=85

T Forden fra 1923 er den eldste bilen i samlingen. Foto Per Roger Lauritzen 

Bilsamlingen byr også på en Ford V8 De luxe fra 1939. Den har bare gått vel 4000 km!  Den kjøpte Bjørn i 2018.

Peugeot 201, 1931 modell er og flott. Det hadde flere tekniske nyvinninger da den kom, blant annet uavhengig fjæring på forhjulene. Bilen ble den første modellen Peugeot solgte mange av og hjalp dem å overleve depresjonen.

Adskillig nyere er en av politibilene i samlingen, men den har en spesiell historie siden den var med på å eskortere OL fakkelen som skulle til Lillehammer i 1994. Også en av motorsyklene som var med på denne oppgaven har Bjørn skaffet til samlingen sin. Et par utstillingsdukker i politiuniform og en annen politibil kompletterer for øvrig politiutstillingen.

En staselig Opel Kaptein, 1939 modell er blant de siste tilskuddene til bil samlingen. Den har  gått under 400 km,  og har stått lagret i snart 80 år!

Ford V 8, 1939 modell Ådalsbruk motormuseum.JPG?maxwidth=800&quality=85

Ford V 8, 1939 modell som bare har gått 4000 kilometer.Foto Per Roger Lauritzen 

90 tohjulinger og andre kjøretøyer

Avdelingen for tohjulinger er også tallrik. I annen etasje i Ådalsbruk motormuseum står det oppstilt rundt 90 motorsykler, mopeder og skutere av alle typer, farger og størrelser.

Perlen i samlingen er utvilsomt en flott, restaurert Wanderer motorsykkel fra 1918. Den er plassert i et eget monter for å unngå at for mange klår på den. For øvrig står en lang rekke mopeder og motorsykler av mange modeller parkert på rad og rekke i utstillingshallen. Tempoentusiaster har for eksempel mange eksemplarer av den norsk produserte mopeden å glede seg over. Samlingen inneholder blant annet en grønn Tempo fra 1954 og flere andre.

De som i sin ungdom kjørte scooter vil også finne mange modeller de kan mimre litt rundt. t. En Vespa Venus fra 1958 og mange andre både fra Vespa og andre leverandører står i en egen kolonne i utstillingshallen.

Samlingen rommer også flere snøskutere. Blant annet en Ockelbo av årgang 1966.  Den tok Bjørn inn i samlingen fordi den har wankelmotor. 

For de minste er en imponerende modelljernbane og en sikker vinner. Den kjøpte Bjørn for at besøkende barn også skulle ha noe å se på. Avdelingen for modelljernbanere er for øvrig under utvidelse så her har toginteresserte i alle aldre mye å se på.

Det samme gjelder samlingen på vel 1000 modellbiler som fyller en hel vegg i den ene utstillingshallen. Den inneholder også mye spennende for barn i alle aldre.

Ådalsbruk motormuseum er derfor et slikt sted hele familien kan vandre i mange timer og alle ha mye artig og interessant å se på.

Tempo 54 mod, Tohjulinger for enhver smak Ådalsbruk motormuseum.JPG?maxwidth=800&quality=85

Tempo moped 1954 modell.Foto Per Roger Lauritzen 

Hvordan var det før?

Ådalsbruk motormuseum inneholder ikke bare motoriserte kulturminner. I en egen avdeling er det laget innholdsrike små kontorer som inneholder alt det en skomaker, tannlege, lege, frisør, urmaker og sjåførlærer i gamle dager hadde behov for å kunne utøve sin profesjon.

Det er nok ikke bare undertegnede som er glad for at tannlegens utstyr har utviklet seg mye siden de modellene som er utstilt i museet var i bruk.

Et lite skimuseum er også på plass. Så lang viser det Ole Ellefsæters ski og utstyr fra en mangfoldig idrettskarriere.

Glemte jeg utstillingen av gamle motorsager. En NSU- Ural  «Handmotorsãge» på vel 42 kg er i samlingen. På reklameplakaten den er utstyrt med står det at saga er «lett og hendig». På det feltet har det også utvilsomt skjedd en del.

Museet inneholder også en avdeling for telefoni i formn av en  telefonsentral, komplett med kvinnelig operatør Den fikk Bjørn fra et annet museum i Vang som skulle legge ned. En gjeng pensjonister fra Televerket satte opp hele den gamle telefonsentral.

Sliik var det før -telefonsentralen Ådalsbruk motormuseum.JPG?maxwidth=800&quality=85

Slik var telefonsentralen i tidligere tider. Foto Per Roger Lauritzen 

Det dessuten ikke slutt med dette. Bjørn har slettes ikke sluttet å samle og utvider stadig museet sitt. I et sidebygg står for eksempel et to seters fly  og et par traktorer som etter planen skal inn i utstillingen.

Finn veien til Ådalsbruk motormuseum

Museumskommunen Løten

Ådalsbruk Motormuseum er slettes ikke den eneste grunnen til å besøke Hedmarkskommunen Løten. Nesten tvers over gata ligger Østre Engelaug gård, som var Edvard Munchs fødested. Kommunen rommer også flere spennende steder å besøke for alle som er interessert i  kulturminner av ymse slag. Like ved Ådalsbruk Motormuseum ligger for eksempel Klevfos Industrimuseum. Det er et stykke industrihistorie fra den tiden da treforedling var vår største eksportnæring. Ikke langt unna ligger heller Klæpa, som har et mølleanlegg fra 1867. Løiten Brænderi er også en kjent størrelse i denne kommunen. Der finner du blant annet akevitthistorie, teater og snurrepiperier. Og det er sikkert mye annet å oppleve i kommunen.

Tekst: Per Roger Lauritzen